Waarom een heldere visie onmisbaar is voor je bedrijf

Veel ondernemers dénken dat ze een marketingprobleem hebben, maar eigenlijk is er iets anders aan de hand.

Misschien herken je het: er melden zich te weinig nieuwe klanten en je zou er best een paar bij willen hebben. Om aan nieuwe opdrachtgevers te komen, probeer je van alles. Je sluit je aan bij een netwerkclub, je verzint een ludieke actie of je biedt een nieuwe dienst aan. Als dat allemaal niet werkt, probeer je andere marketingactiviteiten uit. Of je gooit het marketingbijltje erbij neer.

Terwijl je beter de oorzaak van het probleem kunt aanpakken.

Wat is de oorzaak dan?

Het ontbreken van een heldere visie. Zeevaarders gebruikten vroeger de Poolster om koers te houden. Je bedrijf heeft ook een Poolster nodig, dat is je visie. Die stip op de horizon helpt je met navigeren.

Zonder visie ben je als Alice in Wonderland die aan de kat vraagt welke kant ze op moet. Aangezien Alice niet precies weet waar ze naar toe wil, geeft de kat aan dat het dan ook niet uitmaakt welke kant ze opgaat.

Visie Alice In Wonderland

Zo gaat het ook vaak met ondernemers. Wat ze ook doen en welke afslag ze ook nemen, ze komen niet waar ze wíllen zijn. Simpelweg omdat ze niet wéten waar ze uit willen komen.

Daarin schuilt een groot risico.

Wat is dat risico dan?

Het gevolg van werken zonder heldere visie is dat je op korte termijn allerlei afslagen neemt, die je op de lange termijn niets brengen. Een paar voorbeelden:

Zonder heldere visie ligt het gevaar op de loer dat je je aanbod steeds verder uitbreidt om je klanten tegemoet te komen. Dat lijkt klantvriendelijk, maar is het niet. Het risico is dat je van alles doet, maar eigenlijk nergens écht goed in bent, waardoor klanten niet tevreden zijn en de volgende keer bij je concurrent aankloppen.

Zonder duidelijke stip op de horizon loop je het risico dat je met prijzen gaat stunten om meer te verkopen. Dat lijkt slim, maar het is onverstandig. Stunten met je prijs of korting geven is als houtworm. Op het oog is er niet zoveel aan de hand, maar na een tijdje stort de boel in.

En mét een heldere visie gaat alles beter?

Misschien niet alles. Ook als je een heldere visie hebt, kun je in een storm terecht komen. Maar die visie helpt je te navigeren naar rustige vaarwateren. Wie een duidelijke stip op de horizon heeft, is beter in staat om strategische keuzes te maken.

Sterker nog: zonder visie is het zelfs onmogelijk om een goede strategie te bepalen.

Oké, en nu dan?

Zorg voor een heldere visie, zet die stip op de horizon, geef aan wat je bestemming is. Zo voorkom je dat je op korte termijn keuzes maakt, waar je op lange termijn niets aan hebt.

Ondernemers die een stip op de horizon zetten, roeien hun boot in de juiste richting en houden koers. Daardoor is de kans groter dat hun bedrijf op de lange termijn succesvol is.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

  • Anoniem
    Sandra de Jong
    "Wat ze ook doen en welke afslag ze ook nemen, ze komen niet waar ze wíllen zijn. Simpelweg omdat ze niet wéten waar ze uit willen komen." Lang leve de juiste stip op de horizon, Ingrid! Mooi :~)
    Beantwoorden
    • Ingrid van Goor
      Ingrid van Goor
      Dankje, Sandra! En voorwaarts...
      Beantwoorden