Waarom iedereen marketeers haat – zelfs marketeers

“Zeg Ingrid, wat doe jij eigenlijk in het dagelijks leven?”

Ik werk als marketeer.”

“Oh, jij zorgt er dus voor dat er nóg meer troep wordt verkocht aan mensen die dat niet echt nodig hebben.”

Uhhh…” 😶

Oef, pijnlijk.

Nou, zeg dat wel. Ik sta niet snel met m’n mond vol tanden, maar na deze veroordeling van een slungelige student had ik geen weerwoord. Ik wist wél dat een tegenargument niets zou uithalen. Óf ik zou mezelf verdedigen. Óf ik zou toegeven. In beide gevallen guilty as charged.

Dat zit je vast niet lekker.

Nee, het zit me helemaal niet lekker. Toch begreep ik zijn reactie. Want wat sommige marketeers uitspoken, kan écht niet.

Neem bijvoorbeeld dropshipping. Dat lijkt een manier om slapend rijk te worden. Daarom trekt het mensen aan mét dollartekens in de ogen maar zónder gewetenswroeging. De rechten van de consument? Daar liggen die dropshippers niet van wakker. Ze zeggen bijvoorbeeld dat ze echte kerstbomen verkopen, maar de koper ontvangt slechts een plaatje van een kerstboom.

En denk eens aan nepreviews – een hardnekkig fenomeen. Uit onderzoek blijkt dat negen van de tien consumenten hun keuze laat bepalen door reviews. Daarom zijn er marketeers die klanten een beloning of zelfs geld geven in ruil voor een review. Bij de review die op verschillende plekken wordt gepubliceerd staat natuurlijk niet dat er voor betaald is. Sommige snelle jongens gaan zelfs nog verder: ze regisseren via nepaccounts op online marktplaatsen hun eigen reviews.

Dan zijn er ook nog bedrijven die zich vaak duurzamer voordoen dan ze zijn. Dat wordt greenwashing genoemd. Ze benadrukken bijvoorbeeld een klein, duurzaam onderdeel van het bedrijf, terwijl de kern van wat ze doen helemaal niet duurzaam is. Het is gewoon een schimmige marketingtruc om het imago op te poetsen.

Dat is niet goed voor het imago van marketeers. Ik begrijp wel dat die student deze marketeers haat. Dat doe ik ook.

Niet álle marketeers zijn slecht, toch?

Nee, zeker niet. Met een mes kun je een boterham smeren, maar je kunt er ook iemand mee vermoorden. Zo kunnen marketeers hun kennis te goeder én te kwader trouw inzetten. Dat eerste is nu precies wat ik doe en wat ik ook blijf doen.

Bovendien is marketing niet hetzelfde als troep verkopen aan mensen die daar eigenlijk niet op zitten te wachten. Sterker nog: het heeft daar niets mee te maken. Het is ordinaire zakkenvullerij. Dát had ik tegen die student willen zeggen. En ik had natuurlijk moeten vragen hoe hij dacht dat zijn toekomstige werkgever aan nieuwe klanten en mooie opdrachten komt.

Had je misschien gedacht dat die zomaar komen aanwaaien?

Klanten en opdrachten vinden gaat natuurlijk niet vanzelf. Daar heb je marketing voor nodig. Marketing brengt vraag en aanbod samen. Daar is in principe niks mis mee of slechts aan.

Dus?

Als we marketing op de juiste manier doen, dan is iedereen blij. De klant, want die heeft gekregen wat hij nodig had. Het bedrijf, want die heeft er een nieuwe klant bij. En de marketeer, want die heeft zijn werk naar eer en geweten en mét succes gedaan.

Marketing is een prachtig vak. Ik hou ervan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.