Waarom marketingstrategie van belang is – over paniekvoetbal en schieten met hagel

Stel je voor. Je fietst langs het huis waar je al járen van droomt. Een mooi rieten dak, landelijk gelegen, uitzicht op de IJssel. Er staat een tekoopbord in de tuin en je belt onmiddellijk de makelaar. Een paar dagen later loop je met een aannemer een rondje om het huis. Jij ziet jezelf er al helemaal wonen, maar hij zegt: “Zie je die vervormde ramen? Zie je die scheuren in de muren? Funderingsproblemen.”

Precies zo werkt het met je marketing. Al ziet het er nog zo prachtig uit; zonder stevige basis ben je nergens.

Hoe zorg ik dan voor zo’n stevige basis in m’n marketing?

Met een marketingstrategie. Een langetermijnplan dat ervoor zorgt dat je nadenkt over welke marketingdoelen je wilt bereiken en wat de beste manier is om die doelen te behalen.

Een plan voor de lange termijn, is dat niet superveel werk?

Wat is superveel werk? Als je van Maastricht naar Amsterdam wilt rijden en je komt er tijdens de rit achter dat je al bijna in Groningen bent, baal je ervan dat je je route niet wat beter had gepland. Maar wees gerust, een goede marketingstrategie is géén dik rapport of een PowerPointpresentatie met 189 slides. Het is kort en bondig, en geeft antwoord op essentiële vragen. Het is de routekaart die je nodig hebt om snel van A naar B te komen.

“Een marketingstrategie is de snelste route om van A naar B te komen.”

– Ingrid van Goor

Kan ik niet gewoon dingen uitproberen?

Als je van trial and error houdt, kan dat natuurlijk. Maar ik raad het je niet aan, want het gaat je tijd en geld kosten. Dit is wat er vaak gebeurt:

Een bedrijf gespecialiseerd in VOIP-telefonie wil meer klanten en laat een dure website bouwen. Vervolgens wordt er een online marketeer ingehuurd die voor honderden euro’s per maand een advertentiecampagne laat draaien. Maar de aanvragen blijven uit. Ja, sporadisch komt er een nieuwe klant aanwaaien, maar die blijkt het bedrijf via-via al te kennen. Vervolgens wordt de online marketeer de laan uitgestuurd en wordt er een SEO-specialist ingevlogen. Want als de online vindbaarheid beter wordt, dan zullen we aanvragen wel binnenstromen. Maar ook dat gebeurt vaak niet. En zo blijven ondernemers met hagel schieten in de overtuiging dat ze toch echt wel een keer iets zullen raken.

Ik noem dat ‘op-hoop-van-zegen-marketing’. Marketing waarbij lukraak een marketingactiviteit wordt gekozen in de hoop dat het werkt.

En als ik wel een marketingstrategie heb, gaat alles super?

Misschien niet onmiddellijk. Marketing vraagt tijd. Maar je weet wel zeker dat je de juiste berg beklimt, dat je je energie in het juiste stopt. Kijk, met die nieuwe website is vaak niets mis en die online marketeer is ook geen domme jongen. Het punt is alleen dat sommige bedrijven zich zo blind staren op hun product of dienst, dat ze vergeten naar de wereld om zich heen te kijken. Ze weten niet precies op wie ze zich richten en dan is marketing als schieten met hagel. Als je wél een marketingstrategie hebt, dan weet je op wie je je richt, waar je ze kunt vinden, wat ze nodig hebben en met welke boodschap je ze kunt bereiken.

Kortom:

Zorg voor een goede marketingstrategie. Neem de tijd om te bepalen op wie je je pijlen gaat richten, wat je klanten écht nodig hebben, waar je voor staat en hoe je dat gaat bereiken. Dat voelt misschien als een pas op de plaats, maar het zorgt ervoor dat je uiteindelijk met sprongen vooruit gaat.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *