Waarom niets doen beter is - juist in je marketing

door Ingrid | augustus 2021

Als ondernemer herken je het vast. Je bedenkt dat het een goed idee is om vaker zichtbaar te zijn op LinkedIn. Je plaatst een paar berichtjes verspreid over meerdere weken. Niet te veel want je wilt mensen niet lastigvallen. Na een tijdje denk je: Dit werkt niet, ik heb het geprobeerd, maar het levert gewoon niets op. Gefrustreerd besluit je om je weer op Facebook te storten.

Niet zo slim natuurlijk, om steeds te switchen

Dat zeg je nu misschien en dat klopt ook. Maar we doen het allemaal. En niet alleen in marketing, maar overal. Kijk maar naar ons gedrag in de file.

De auto’s voor je rijden met een slakkengang. Je ziet een afslag, neemt ‘m en rijdt via een alternatieve route naar je plaats van bestemming. Helaas bleek je toch véél langer onderweg dan die file duurde én verbruikte je meer brandstof. Toch voelde die alternatieve route als de efficiënte beslissing.

Zo werkt het ook met veel online marketingactiviteiten. Volhouden is vaak moeilijk en daardoor voelt en alternatief efficiënter.

Action bias noemen we dat.


Action bias, wat is dat?

Action bias is de neiging om te reageren met actie, zelfs als je weet dat dit geen zin heeft. Dat lijkt dom, maar het zit nu eenmaal in de menselijke natuur om actie te verkiezen boven niets doen. Zelfs als er géén bewijs is dat die actie tot een beter resultaat leidt.

  • Als je in de file staat, dan heb je het gevoel dat je niet vooruitkomt, terwijl je via de alternatieve route lekker kunt doorrijden. Ook al kost die je uiteindelijk méér tijd en brandstof.

  • Als LinkedIn niet meteen iets oplevert, dan heb je het gevoel dat je je kostbare tijd verspilt, terwijl je denkt dat Instagram, Facebook, TikTok, bloggen, e-mailmarketing of Google Ads wél iets opleveren.

Je kunt dus beter even volhouden?

Ja, precies. De neiging om in actie te komen is gebaseerd op een impuls, niet op logica. Vaak neem je een beslissing zonder er eerst écht goed over na te denken.

De reden waarom je af en toe iets op LinkedIn publiceert is dat je nieuwe klanten wilt werven. Je hebt er hoge verwachtingen van, maar het resultaat valt tegen. Als je impulsief reageert, besluit je terstond om LinkedIn links te laten liggen en iets anders te gaan doen.

Maar het beste wat je nu kunt doen, is in de figuurlijke file gaan staan. Leer van je ervaring, voer kleine aanpassingen door en houd vol. Dan weet je steeds betere berichten te maken waarop mensen reageren, vergroot je je netwerk, werk je aan je naamsbekendheid en krijg je uiteindelijk meer klanten.

Je denkt dat je inspanningen meteen effect hebben, maar het duurt even.

En dan wordt m’n marketing echt efficiënt?

Een heel stuk efficiënter, maar alleen als je de vier essentiële vragen voor een goede marketingstrategie hebt beantwoord. Blijkt uit die strategie dat je klanten op LinkedIn te vinden zijn, zet daar dan op in en houd vol. Blijf proberen en leer ervan. Succesvolle marketing is geen sprint maar een marathon.