Marketingadvies voor MKB

Je bedrijf loopt goed. Maar er mist wat. 

Ondernemen, dat kun je. Je klanten zijn tevreden, over omzet mag je niet klagen. Maar soms schuurt er wat.

Je wilt groeien, maar weet niet goed welke markt het meest geschikt is. Marketing levert je vooral hoofdpijn op, maar geen opdrachten. Of je hebt een flink klantenbestand, maar je concurrent rijdt je regelmatig in de wielen.

Wat nu?

Je maakt een afspraak met mij.

Wat ik doe?

Ik geef je marketingadvies waarmee je écht uit de voeten kunt.

Ik wilde mijn bedrijfsactiviteiten uitbreiden naar het MKB, maar heb weinig kennis van marketing. Ingrid heeft me geholpen met het bepalen van de strategie. Op basis daarvan zijn we gestart met marketing en dat wérkt. Mijn netwerk in het MKB wordt steeds groter en de eerste opdrachten zijn binnen. Ingrid schaaft de strategie continu bij voor nog betere resultaten.

Wolter Van Der Zee
Wolter van der Zee NDO Nederland

Wat bereik ik met een marketingadvies?

Je krijgt grip op je marketing. Je snapt precies hoe je marketing in moet zetten om jouw bedrijf een stap vooruit te helpen. Mijn adviezen zijn duidelijk, eenvoudig, praktisch en goed uitvoerbaar.

Hoe ziet zo’n advies eruit?

Dat ligt eraan. Goed marketingadvies is maatwerk. Wat werkt voor het ene bedrijf, is voor het andere verspilde moeite. Logisch natuurlijk, want ieder bedrijf is uniek. De basis van een goed advies bestaat wel steeds uit dezelfde elementen:

  • De markt in kaart brengen

    Jouw product past beter bij de ene doelgroep dan bij de andere. De doelgroep vinden die het beste bij je past, dat is de kunst.

    Ik breng de markt voor je in kaart. Ik analyseer daarvoor bijvoorbeeld data of neem interviews af met klanten, industry experts en je eigen medewerkers.

    Zo krijg je inzicht in de doelgroep die jou de beste perspectieven biedt. Dat maakt je marketing efficiënter en effectiever.

  • Waardepropositie ontwikkelen

    Waarom kiest een klant voor jou? Heb je daar wel eens over nagedacht? Een klant kiest voor jou op basis van het beeld dat hij van je heeft. Zo’n beeld wordt voor een deel bepaald door wat je aanbiedt. En door de kwaliteit van je product of dienst. Geweldig, natuurlijk. Daarna blijft er nog iets over. Iets wat jou onderscheidt van alle anderen. Iets wat jouw product of dienst een unieke waarde geeft.

    In je waardepropositie beschrijf je dus wat jouw bedrijf uniek maakt. Je beschrijft erin hoe je wilt dat klanten over jou denken. Daarmee is je waardepropositie een basis voor je hele bedrijfsvoering: je dienstverlening, je communicatie en je marketing.

    Een goede waardepropositie ontwikkelen valt niet mee. Maar geen zorgen. Ik help je en maak hem haarscherp.

  • Salesfunnel ontwerpen

    Is je markt eenmaal in kaart gebracht en is je waardepropositie vlijmscherp, dan is het tijd voor de laatste stap: hoe zorg je ervoor dat een potentiële klant een échte klant wordt en blijft?

    Daarvoor onderzoek ik waar je salesfunnel ‘lekt’. Kunnen klanten je vinden? Vinden ze je, maar snappen ze je aanbod niet? Is het aanbod van de concurrent aantrekkelijker? Moet je werken aan je salesgesprekken? Of komen je klanten niet terug? Waarom niet?

    Is het lek boven water, gaan we samen op zoek naar manieren om het te dichten. Daarna is de basis op orde en is je marketing klaar voor een vliegende start.

Dus ik moet ál die diensten afnemen?

Nee hoor. Zoals ik al zei: goed marketingadvies is maatwerk. Als je me inschakelt, gaan we eerst om de tafel. We onderzoeken waar jouw bedrijf behoefte aan heeft. Is je funnel in orde? Dan gaan we daar niet aan morrelen. Heb je een dijk van een waardepropositie? Blijven we daar natuurlijk vanaf.

Werkwijze

Een advies op maat betekent dat ik je bedrijf goed wil leren kennen. We gaan in ieder geval samen in gesprek. Ik praat met mensen in je team, of kijk mee over de schouder van je marketingafdeling. Wie weet loop ik zelfs een dagje op de werkvloer mee, precies wat past. Hoe meer informatie ik heb, hoe beter. Daarna ga ik aan de slag. Aan het eind van de rit ligt er een advies dat jou op het lijf is geschreven.

Dus wat denk je?

Even bellen?